ASİMİLASYONUN 30. YILDÖNÜMÜNDE YAYINLANAN BULGAR İSTİHBARAT SERVİSİ “DS” NİN GİZLİ ARŞİV BELGELERİ- (8) ASİMİLASYONUN 30. YILDÖNÜMÜNDE YAYINLANAN BULGAR İSTİHBARAT SERVİSİ “DS” NİN GİZLİ ARŞİV BELGELERİ- (8) Belge No:90 MVR (İç İşleri Bakanlığı 107-Ekz.29.10.1984- Syf- 441,2,3) BİLGİLENDİRME KONU : Müslümanların “Kurban Bayramı” Kutlaması. “Müslüman Dinine mensup Bulgaristan Türkleri ve Zorla İslamiyeti Kabul etmiş olan Bulgarların torunları (Pomaklar) ‘ın büyük bir kısmı bu yıl (1984) 6 ve 9 Eylül tarihleri arasında “Kurban Bayramını” coşkuyla kutladılar. Bazı vilayetlerde Bayram günlerinde Camilerde büyük kalabalıklar toplandığı tespit edilmiştir, özellikle Türk Gençler, Parti üyeleri,Yerli Kooperatif ve Bürokraside görev yapan Türk Yöneticiler,Öğretmenler,Doktorlar ve diğer aydınlar saygı duydukları ve ünlenmiş Din Adamı ve aile büyüklerini evlerinde ziyaret etmektedirler. Kurban hayvanlarının kesiminde dualar okunmakta ve diğer kanunsuz eylemler yapılmaktadır. Kırcaali vilayetinde ise kanunsuz toplantılar ve ibadet “Mescit” denen binalarda yapılmaktadır. Kurban Bayramına hazırlık Eylülün ilk günlerinde başlamış, ilk önce kurban edilecek hayvanlar alınmıştır.6 Eylülden itibaren Kırcaali, Tırgovişte, Silistre, Burgas ve Blagoevgrat Vilayetlerinin değişik yerleşim ve köylerinde Camileri ziyaret edenlerin sayısı bu mekanların kapasitesini kat ve kat aşmaktadır. Kurban Bayramı kutlaması milliyetçi kişiler tarafından, Bulgaristan Türkleri ve Pomakların Müslümanlığı ve “Türk” Vurgusu ile gösteriye dönüşmekte ,ayrıca bu insanlar Burjuva Türkiye’ sinin bir parçasıymış gibi gösterilmeye çalışılmaktadır. Kurban Bayramının kitlesel olarak kutlaması bazı bölgelerde iş kaybına sebebiyet vermiş, bunun neticesinde çalışma ve üretim ritmi bozulmuştur. Örneğin Burgas vilayetinde Sanayide ve Kooperatiflerde çalışan Müslümanların %85’i 6 Eylülde çalışmaya gitmemiştir. Blagoevgrat’ da (APK) Tarım Sanayi Kuruluşu ve Orman İşletmelerinde çalışanlar da 6-7 Eylül tarihlerinde çalışmamıştır. Bazı yerel İşletme ve Kooperatif Yöneticileri kendilerine daha önce “Müslüman Bulgaristan Türkleri, Pomaklar ve Türkleşmiş Çingeneler (Romanlar)’a Bayramda kesinlikle izin verilmemesi” konusunda emir ve talimatlar verilmiş olmasına rağmen buna riayet etmemişler. Örneğin Kırcaali vilayetinden gelip ülkenin iç kısımlarında çalışan Bulgaristan Türkleri önceden fazla çalışarak Bayramda izin almışlar, hatta nakliyesi için devlet araçları otobüsler insanlar için, kamyonlar da satın alınan hayvanların nakliyesi için tahsis edilmiş ve doğum yerlerine bu şekilde dönüşleri sağlanmıştır. Burgas vilayetinde yerli Parti ve Kooperatif Yöneticileri çalışan Müslümanlara 1-2 gün ücretsiz izin vermişler, Silistre’de değişik işletmelerde çalışan Müslümanları 6-7 Eylülde serbest bırakmışlar. Haskovo vilayetinde ise Tütün işinde çalışan Bulgaristan Türklerinin Bayram tatilinde çalışmadıkları günleri 9.Eylül Ulusal Bayram tatilinde çalışmak suretiyle telafi ettikleri söylenmiştir. Yerel Yöneticilerin önceden tedbir ve önlem aldığı bazı bölge ve yerleşim merkezlerinde, Müslüman Dini Bayramının kutlanmaması konusunda olumlu sonuçlar alınmıştır. Tolbuhin, Razgrat ve Şumen vilayetlerinde Camileri ziyaret edenlerin sayıları geçen yıllara göre oldukça düşmüştür. Alınan bu önlemlerle Şumen Köylerinde de netice alındığı gözlenmiş, ayrıca Bayram yerine alternatif başka etkinlikler v.s. gerçekleştirilmiştir. Genel olarak Müslüman Dini Bayramı “Kurban Bayram” kutlamalarından alınan bilgiler analiz edildiğinde aşağıdaki sonuçlar çıkartılabilir: Türk Milliyetçilerinin aktif çalışması ve etkisi ile Kurban Bayramı Bulgaristan Türkleri ve Pomaklar tarafından kitlesel olarak ve coşkulu bir şekilde ülkemizin bazı bölgelerinde kutlanmıştır. Gösterişli (Demonstratif) bir şekilde bu insanların “Türk” aidiyetine vurgu yapılmakta ve aynı zamanda uygulanmakta olan asimilasyon ve Partinin Tek Sosyalist Bulgar Ulusu yaratma politikalarına karşı koyma vesilesi olarak kullanılmaktadır. Bu anlamda en belirgin örnek halen “karışık” ailelerin isim değiştirme işleminin devam etmekte olduğu Kırcaali Bölgesinde Bayrama katılım kitlesel ve coşkulu olmuştur. Sonuçta hala alınan önlemlerin az ve yetersiz olduğu, Bulgaristan Türkleri,Pomaklar ve Türkleşmiş Çingeneler’in yoğun olarak yaşadığı bölgelerde yerel yönetimlerin emir ve talimatlara yeterince uymadıkları, Bayram kutlamaları ve ibadetin tam olarak engellenemediği ve bu süre içinde çalıştırmalarının da tam olarak sağlanamadığı anlaşılmaktadır.” Dağıtım: T.Jivkov ve sair devlet ileri gelenleri Bakan ------------------ Belgeden, 1984 yılında Bulgaristan’ daki Müslümanların uygulanan Asimilasyon Politikaları çerçevesinde, Kurban Bayramı kutlamalarının yasaklandığı, ancak alınan bütün önlemlere rağmen Müslümanlar tarafından kutlandığı anlaşılmaktadır. Bulgaristan’da Asimilasyon uygulamaları devam etmekte iken Müslümanlarla ilgili bazı kavramların da netleştirildiği Örneğin, Türkiye’deki Türklerin bir bir parçası olmadığını iddia ettikleri Ülkelerindeki Türk Azınlığı için sürekli Bulgaristan Türkleri, Pomaklar için Zorla İslamı Kabul Ettirilen Bulgarların Torunları ve Romanlar için Türkleşmiş Çingeneler ifadeleri kullanılmaktadır. Partinin Tek Sosyalist Bulgar Ulusu yaratma çalışmaları ve uygulamalarına karşı direnişin Milliyetçilerin (Yabancı güçlerin) kışkırtması ile gerçekleştiği vurgulanmaktadır. 10.06.2014 Ömer DORUK |
1393 kez okundu
YorumlarHenüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın |